Close

Effektivare vårdcentral med
hjälp av Infoping

Effektivare vårdcentral med hjälp av Infoping

Aleris Barncentrum & Vårdcentral i Uppsala har använt Infopings kommunikationstjänster i mobilen sedan hösten 2015. Idag har personalen svårt att tänka sig en vardag utan de fördelar appen givit dem.

Aleris är en privat vård- och omsorgskedja som erbjuder tjänster inom sjukvård, äldreomsorg och psykisk hälsa. Med cirka 10000 medarbetare i tre länder, mottagningar i nästan 50 svenska städer och en omsättning på 7,5 miljarder kronor är de bland de största bolagen inom sitt område.

Aleris Barncentrum & Vårdcentral i Uppsala har varit en av de vårdcentraler som först fått möjlighet att använda Infopings tjänster i den dagliga verksamheten. Vi passade därför på att fråga Anna-Karin Liljeqvist, som hållit i projektet hos Aleris, om hennes syn på Infoping och hur det är att använda tjänsten på daglig basis.


Anna-Karin Liljeqvist Anna-Karin Liljeqvist, Enhetschef på Aleris

- Jag fick höra om Infoping av en slump via en av läkarna här. Jag kontaktade dem då för att se om inte vi skulle kunna få testa deras tjänster. Och visst fick vi det. Infoping visade sig passa oss perfekt och har på kort tid kommit att ersätta mycket av internkommunikationen vi tidigare skötte via telefon och mail, förklarar Anna-Karin Liljeqvist.

Då det stundtals kan vara högt tryck på den populära vårdcentralen i hjärtat av Uppsala, har inte minst snabbheten och enkelheten kommit att visa sig vara särskilt uppskattade.

- Det är så enkelt att arbeta med Infoping-appen. Jag ser precis vilka som fått information och inte. Och vilka som faktiskt har läst meddelandena. När vi tidigare använde mail hände det ofta att folk missade saker, men nu plingar det till direkt i telefonen som ju alla ändå alltid har med sig. Dessutom kan jag skicka ut frågor och snabbt få svar. Det kan röra sig om något så enkelt som ”Kommer du på planeringsdagen nästa torsdag?” och sedan svarar de bara ”ja” eller ”nej” via appen, berättar Anna-Karin.

Exempel på ett meddelande i Infoping Exempel på ett meddelande i Infoping.

Det är toppen att jag kan administrera allting både via mobilen och datorn

Anna-Karin fortsätter att beskriva hur hon, i likhet med de flesta, förr fick skicka ut flera datum till sina kollegor och sedan kompromissa sig fram till något som fungerade för alla. Istället för regelrätta mötesinbjudningar, kalendrar samt mail fram och tillbaka, kan hon nu istället snabbt få all information hon behöver via Infoping. På så sätt vet hon redan på förhand vad som passar alla. Det sparar in på både hennes och den övriga personalens tid.

Enkätfunktionen har även visat sig vara smidig om någon i personalen är sjuk eller har fått förhinder. Istället för att som tidigare ringa runt bland medarbetarna för att se om någon har möjlighet att ta över ett pass, kan Anna-Karin nu skicka ut en ja/nej-fråga via appen och direkt få svar på om någon kan rycka in på kort varsel. Allt till gagn för patienterna.

- Det är en väldigt praktiskt funktion med tanke på att det även går att skapa undergrupper. Det gör att jag inte behöver skicka ut allt till alla hela tiden, utan istället har jag egna grupper för sjuksköterskor, läkare, undersköterskor, sjukgymnaster och så vidare. På så sätt störs ingen i onödan, förtydligar Anna-Karin.

Slutligen vill hon också slå ett slag för de rent praktiska fördelarna när det kommer till handhavandet.

- Det är toppen att jag kan administrera allting både via mobilen och datorn, men ärligt talat så använder jag mest mobilen. Sedan är det väldigt bra att jag direkt kan se om det är någon som inte nåtts av viss information eller om något behöver följas upp i ett senare skede.

Mycket av den tid som förut gick åt till administration har därmed frigjorts till förmån för patienterna.

- Och det är ju så det ska vara, avslutar Anna-Karin Liljeqvist innan hon rusar vidare till nästa möte.

För mer information om Aleris, besök:
www.aleris.se


Ladda ner artikel som PDF

Dela på sociala medier

Ladda ned och testa Infoping

Du kan testa Infoping Premium, en månad helt kostnadsfritt, utan bindningstid.

Ring oss på telefon 018-68 16 25 om du vill veta mer om Infoping.