Close

Infoping i samarbete med en av Sveriges största idrottsklubbar

Infoping i samarbete med en av Sveriges största idrottsklubbar

Badmintonklubben Fyrisfjädern i Uppsala har använt Infopings mobilapp sedan sommaren 2015. Idag är kommunikationstjänsten en central del av klubbens dialog med medlemmar, tränare och personal på kansliet.

Fyrisfjädern är Sveriges största badmintonklubb med ca 4000 medlemmar. Klubben, som funnits sedan 1962, heter egentligen Uppsala KFUM badmintonklubb och anses vara Sveriges mest framgångsrika klubb, i alla fall sett till antalet SM-guld. Förutom ett aktivt och engagerat ledarskap har klubbens egna, och för sporten ändamålsenliga, badmintonhall sannolikt haft stor betydelse för Fyrisfjäderns utveckling och framgång. Hallen byggdes 1974 och gavs namnet Fyrisfjädern.

Fyrisfjädern är Infopings allra första kund. Vi passade därför på att ställa några frågor till Erik Jonzon, som hållit i projektet hos Fyrisfjädern sedan sommaren 2015.


Erik Jonzon, Fyrisfjädern Erik Jonzon, Verksamhetschef på Fyrisfjädern

Vi kan nu enkelt kommunicera med alla grupper som är involverade i klubbens arbete

- Jag hörde talas om Infoping redan innan tjänsten hade fått sitt namn. Goda nyheter sprids fort i en stad som Uppsala, säger Erik Jonzon med glimten i ögat och fortsätter: - Som verksamhetsansvarig på klubben hade jag letat efter något som kunde förenkla och förbättra Fyrisfjäderns kommunikation. Infoping visade sig vara lösningen, berättar Erik Jonzon.

Fyrisfjädern fungerar i mångt och mycket som ett medelstort företag. Det är alltid beslut som behöver fattas och verksamhet som behöver drivas framåt – ungdomsverksamheten med alla tränare inte minst. Vissa beslut tas i mindre grupper, andra i större grupper och sedan finns dessutom medlemmarna som själva kärnan i verksamheten.

- Jag har ju ett smått unikt perspektiv när det gäller Infoping då jag följt utvecklingen redan från start. Precis som de flesta appar i testfasen fungerade inte allt som det var tänkt i början. Den funktion som intresserade mig mest var möjligheten att skapa olika grupper och den funktionalitet som finns i den nu stabila versionen av Infoping känns skräddarsydd för våra behov här på Fyrisfjädern. Vi kan nu enkelt kommunicera med alla grupper som är involverade i klubbens arbete, låter Erik Jonzon berätta.

Exempel på ett meddelande i Infoping Exempel på ett meddelande i Infoping.

Erik fortsätter att beskriva hur Fyrisfjädern tidigare, i likhet med de flesta andra idrottsföreningar, förr mejlade eller om det var kort varsel ringde runt till tränare när någon blivit sjuk eller fått förhinder. Med Infoping blir det smidigt att se vilka som läst meddelandet samt att administrera och fylla vakanserna genom admin-gränssnittet på Infoping, antingen via en dator eller direkt i mobilen.

Slutligen vill Erik också slå ett slag för de rent praktiska fördelarna när det kommer till kommunikationen med medlemmarna.

- Det är naturligtvis så att vi som modern idrottsklubb använder sociala medier som en del av vår kommunikation. Infoping ersätter inte Facebook och Twitter, men det har visat sig vara ett uppskattat komplement där man själv som medlem kan välja vilken information från klubben man vill ta emot. Ett färskt exempel var när vi sökte ”sparring-partners” till SM-vinnaren Mattias Borg inom ramen för ett open court event. Alla medlemmar som använder Infoping fick då frågan om de ville sparra Mattias på eventet och då såklart med möjligheten att svara ”ja” eller ”nej”. Den sortens aktiviteter höjer gemenskapen på klubben och svarsfrekvensen var naturligtvis mycket hög, berättar Erik Jonzon, innan han rusar iväg för den dagliga timmen på badmintonbanan.

För mer information om Fyrisfjädern, besök:
www.fyrisfjadern.se


Ladda ner artikel som PDF

Dela på sociala medier

Ladda ned och testa Infoping

Du kan testa Infoping Premium, en månad helt kostnadsfritt, utan bindningstid.

Ring oss på telefon 018-68 16 25 om du vill veta mer om Infoping.